שימוע לפני פיטורין - רגר את רגר

שימוע לפני פיטורין

/שיחת שימוע הינה זכות בסיסית

ראשית, חשוב להבהיר: כי שיחת שימוע הינה הזכות הבסיסית אשר חייבת להינתן על ידי המעביד לכל עובד העומד בפני פיטורין, ללא קשר לתנאי העסקתו, בין אם מדובר בעובד ותיק או עובד חדש ללא נסיון. אם בעבר חובת השימוע חלה על המגזר הציבורי בלבד, הרי שהיום הליך זה מיועד לכלל העובדים והמעבידים בישראל – גם במגזר הפרטי והעסקי, ולרבות בפיטורי צמצום.

זכרו: חובת השימוע מעוגנת בדיני עבודה, אשר קובעים כי העובד שלא זומן לשימוע טרם פיטוריו, רשאי להגיש תביעה בבית דין לעבודה, על מנת לבטל את הפיטורין או לחלופין לדרוש פיצוי כספי בשל הליך פיטורין לקוי.

שימוע לעובד לפני פיטורין – מהו?

תהליך שימוע לפני פיטורין נועד כדי לאפשר לשני הצדדים – המעסיק והעובד – להשמיע את טענותיהם אחד כלפי השני. במהלך השימוע על המעביד לנמק את הסיבות להחלטתו באופן ברור ומפורט, תוך כדי שמירה על יחס הוגן ומכבד. העובד מצידו רשאי להגיב על טענות אלה על ידי מתן הסברים ופרשנויות לטיעוניו של המעסיק, וזאת בכדי לנמק את הסיבות אשר בגללן יש לאפשר לו להמשיך בעבודתו..

שיחת שימוע לפני פיטורין – כיצד כדאי להיערך?

על פי החוק, חובה על המעסיק לאפשר לעובד להתכונן לשיחת שימוע.

הליך השימוע מתחיל מרגע קבלת הזימון בכתב ומסתיים בתום פגישת השימוע. פרק הזמן שבין קבלת הזימון ובין תאריך השימוע אמור לאפשר לעובד לעיין במידע עליו מבסס המעביד את החלטתו, ולבנות מערך טענות נגד. אם ההתראה שניתנה לעובד קצרה מדי ואינה מספיקה כדי להתכונן היטב לפגישה, על העובד לפנות בכתב למעביד עם בקשה רשמית לדחות את תאריך השימוע למועד מתאים יותר.

כמו כן, ניתן לבקש דחיית שימוע במקרה והעובד לא קיבל גישה למסמכים הנוגעים לעצם פיטוריו לכן אינו מסוגל להגן על עצמו ולהוכיח את צדקתו.

שיחת שימוע לפני פיטורין – כיצד השיחה מתנהלת?

שיחת השימוע לקיים תנאים מסוימים על מנת שתיחשב כשיחה על פי הדין:

  1. על המעסיק לאפשר נוכחות אדם נוסף מטעם העובד בשיחת השימוע.
    העובד רשאי להזמין לשיחת השימוע כל אדם שילווה אותו במהלכה, אולם  מומלץ להזמין לשיחת השימוע איש מקצוע המתמחה בנושא, כגון עורך דין, מגשר או חבר ועד עובדים. אדם אשר נוכח בשיחת שימוע, מייצג את האינטרסים של העובד ומוודא שזכויותיו לא ייפגעו.
  1. על המעסיק לתת לעובד פירוט של הסיבות לפיטוריו.
    המעסיק אינו יכול להסתפק בהאשמות כלליות חסרות ביסוס עובדתי. על מנת לאפשר התייחסות פרודוקטיבית לסיבות של אי שביעות רצונו מעבודת העובד, המעביד מחוייב להצביע על אירועים ספציפיים, המוכיחים את טענותיו כלפי העובד.
  1. המעביד מחויב לתת לעובד הזדמנות להשמיע טענות נגד, תוך כדי פתיחות ונכונות להקשבה.
    חשוב לדעת: על פי הגדרתו, השימוע אינו בהכרח מסמן את סיום העסקה של העובד. אין מדובר בהליך פורמלי חסר משמעות, אלא בדיון אשר לעיתים נועד לצורך הסקת מסקנות ומציאת פתרונות אפשריים להמשך העסקתו של העובד. על המעביד לנהל הליך זה בלב שלם ובנפש חפיצה.

משרדנו עומד לרשותכם בכל שאלה ועניין בתחום דיני עבודה. נשמח לסייע לכם במתן פתרונות משפטיים המותאמים באופן אישי לצרכיכם ולדרישותיכם.


מפת הגעה